Week 2 Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu Week 2 Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Week 2 Cambodja

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

16 November 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi allemaal,

Mijn eerste lesgeefweek in Cambodja zit erop. Het was een flinke uitdaging die Irene en ik volgens mij prima hebben volbracht. Janine (onze projectleidster) vertrouwt ons volledig en liet ons bij zowel de voorbereiding als de uitvoering volledig vrij. Dit betekent ook geen hulp, geen feedback en geen controle.

Het was de eerste dagen echt aftasten, eigenlijk alle dagen. De niveauverschillen zijn binnen een klas enorm en over het algemeen is het niveau ontzettend laag. Het probleem met veel Cambodjanen is dat ze niet zelf kunnen nadenken, enkel reproduceren. Dat klinkt misschien wel erg grof, maar is dus best wel waar. Op de vraag "How are you?" krijg je braaf het antwoord "I'm fine thank you and how are you?". Stel je de vraag als in "How are you today?", dan kan je standaard het antwoord "Today is wednesday" verwachten.

Soms werd ik tijdens het lesgeven echt aangekeken alsof ik in een apenpak Chinees stond te praten als ik een simpele opdracht gaf. Aan de andere kant waren de studenten soms met 10 minuten klaar met een opdracht waar ik een half uur gerekend had. Improviseren en direct aanpassen is het toverwoord, ik leer hier in ieder geval langzaam spreken. Lio-stage doel nummer één gehaald.

Het lesgeven is over het algemeen echt heel leuk, met Irene kan ik de lessen goed voorbereiden. We geven elkaar feedback en kunnen soms even lekker klagen bij elkaar. Met klas 2 had ik ook een kleine ochtend klas, ondanks het lage niveau kon ik veel met hen doen. Zij hielpen elkaar en ik had meer tijd voor individuele begeleiding. Met klas 4 ging ik op de laatste dag 30 seconds spelen (in 60 seconds, dat dan weer wel). Ze waren supergoed en ontzettend enthousiast. Superleuk om te zien.

Verder gaat het leven op Kep Gardens lekker zijn gang. Elke avond lekker eten en een glas whisky-cola van onze gewonnen buit. Van elf tot een 's morgens in de hangmat lezen en om kwart voor tien naar bed. Dan kunnen we voor de generator uit gaat in bed liggen en met koplamp nog even lezen, nogmaals bedankt tante J!

We zijn deze week eenmaal gezwicht voor June (kokkin) haar smeekbedes om mee te gaan naar de markt. Ze had een zware week gehad want Janine dreigt inmiddels haar telefoon af te pakken. June belde (tot deze week dus) praktisch 24 uur per dag. Ze belt dan bepaalde nummers van mensen die ze niet persoonlijk kent, en doet zich dan voor als een jong en single meisje. Zo heb ik uit het roddelcircuit vernomen. Dit is trouwens niet heel bijzonder in Cambodja, veel mensen ontmoeten op deze manier hun huwelijkspartner. Bij een verkeerd nummer is het hier namelijk onbeleefd om zomaar op te hangen, dus knoop je maar een praatje aan met de vreemde beller. Als je niet zelf of via de telefoon een geschikte partner vind dan wordt je meestal uitgehuwelijkt. Sommigen willen dat zelf, lekker makkelijk.

Behalve met het huwelijk worden wij hier ook met de dood geconfronteerd. Deze week ben ik niet alleen uit mijn slaap gehouden door kiespijn en onze huisleguaan, maar ook anderhalve nacht door een begravenis. Een oude vrouw uit de communea vlakbij was doodgegaan. Dat is dus reden om de klokken en klengels van de pagoda minstens 24 uur te laten draaien. Misschien zelfs wel langer, maar toen ben ik naar Sihanoukville gevlucht voor een weekendje strand.

Hier doen we eigenlijk niet zoveel boeiends. Lekker bijkomen voor de volgende week! Bedankt voor jullie leuke reacties, ik laat snel weer van me horen.

Xxx

  • 16 November 2014 - 19:35

    Sara:

    Hee Suus!

    Ik moet volgens mij nog een ander verslag lezen, maargoed, wat fijn dat stage leuk is! Maar wat een andere wereld dan.. maarja je bent er ook voor de uitdaging natuurlijk. En fijn dat jullie zoveel aan elkaar hebben! Op het strand wil je in Nederland nu vast niet zijn, tenzij je erg van regen houdt.. gelukkig heb ik een jas met een hele grote capuchon! :) Heerlijk.

    Dikke kus vanaf de keukentafel in Waarland!

  • 16 November 2014 - 19:39

    Sara:

    Onee grapje ik ben helemaal up-to-date!

  • 19 November 2014 - 08:20

    Carla:

    He Suzeke,

    Van harte gefeliciteerd met mam en met Dirk,
    zo te lezen hebben jullie het aardig voor elkaar, grappig die standaard antwoorden op jullie vragen, zij zijn natuurlijk heel blij dat ze de vraag kunnen beantwoorden zonder er teveel over hoeven nadenken.
    Ook dat je via de telefoon een geschikte partner kan vinden, heel makkelijk, toch?

    Bij ons is het nu rustig najaarsweer en daarom gaan Anne en Suus en ik naar het klimduin in Schoorl,
    even lekker rennen.
    Voorlopig is het Suus laatste hele dag bij ons voor ze naar school gaat.

    Het zijn spannende dagen, Linda is morgen uitgerekend, ik heb nu zelfs mijn mobiel steeds bij me.
    Ik zal het je laten weten als ons kleinkind geboren is.
    Vanmiddag ga ik bij familie de Jong op verjaardag,gezellig
    veel plezier in Cambodja,

    liefs uit Waarland




  • 20 November 2014 - 11:09

    Herman Kaptein:

    Dag Susan,
    ik lees dat je de hele morgen in je hangmat ligt, dus ik neem aan dat je al ver gevorderd bent met je LIO-onderzoek.

  • 22 November 2014 - 20:17

    Elly:

    Hoi Susan,

    Het laatste nieuws uit Waarland, Carla en Dirk zijn opa en oma geworden. Linda en Paul hebben vandaag 22 november een zoon gekregen, hij heeft een hele stoere naam MAAS.
    Claudy is weer thuis, ik heb haar nog niet gesproken maar ze heeft het erg naar haar zin gehad.
    Nick heeft een spiksplinter nieuwe manitou gekocht.
    De verjaardag is gezellig verlopen, iedereen is geweest van de familie behalve Dick en Ria die komen morgen. Ik heb lekkere spullen gekregen voor in bad, een aantal boekenbonnen, bonnen voor de Beau en Beau, een grote theebeker, Sinterklaas en zwarte pieten thee, en een paar mooie boeken.
    Jij kreeg een rekening ban Bol.com voor mijn boek maar ik zag net op jouw rekening dat je dit bedrag al is afgeschreven??!!
    Morgenochtend ga ik even bij Dirk zijn huis kijken, de ouders van Joyce komen nog het een en ander ophangen en schoonmaken. Daarna ga ik naar opa en oma Bruin kijken of ze al een foto hebben van het kleine wondertje. (De vader heet Paul Wonder)
    Ik hoop dat je morgen week 3 op de mail zet!

    groetjes en een dikke zoen van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 18773

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: