Week 3 en 4 in Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu Week 3 en 4 in Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Week 3 en 4 in Cambodja

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

01 December 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn nieuwe blog postte. De laatste twee weken op Kep Gardens vlogen voorbij. Ik heb weer één week lessen voorbereid en gelezen en gesproken met de studenten. Mijn laatste week heb ik lesgegeven.
De week lezen en voorbereiden was erg relaxt, omdat we al een lesweek hadden gedraaid waren we een stuk sneller en efficiënter in de voorbereidingen. Dat betekende dat we veel tijd hadden om lekker in de hangmat te liggen en te lezen. Aan het eind van de Kep Gardens stage had ik zes boeken uit, en is mijn backpack dus flink wat lichter.

Het lezen met de kinderen werd steeds leuker, je leert de leerlingen beter en beter kennen. Hierdoor kun je specifieker gaan begeleiden, we hadden bijvoorbeeld het Woesj-meisje. Zij kon eigenlijk helemaal niet lezen, maar heeft gewoon alle woorden uit haar hoofd geleerd. Ze heeft haarzelf bijvoorbeeld geleerd dat de combinatie t-o-a-s-t als 'toast' uitgesproken moet worden, maar bij het woord toaster weet ze het dan weer helemaal niet meer. Of ze weet hoe een olifant eruit ziet en dat het met een E begint en een vrij lang woord is, maar spellen en daarna uitspreken kan ze niet. Bij elk woord dat ze niet weet zegt ze 'woesj' en leest snel het volgende woord op.

Met de leerlingen van klas vier heb je soms leuke gesprekken over hun werk, school, weekend en toekomstdromen. Andere leerlingen zeggen echt geen woord, dan ben je de twintig minuten echt uit aan het zitten terwijl zij voorlezen en hooguit een woord opnieuw uitspreken als jij hen in hun uitspraak verbeterd. Tussen de lessen door hebben Irene en ik onze deet-momentjes, die vaak worden gecombineerd met het leegeten van een rol oreo koekjes. Op dinsdag namen wij het rigoreuze besluit doordeweeks niet meer oreo's en andere koekjes te eten. Dat is ongeveer gelukt een beetje.

In week drie kozen we ervoor om woensdag-haarwasdag niet in de bucketshower te vieren maar zijn we naar de kapper op de markt gegaan. Hier hebben we allebei ons haar laten wassen. De kapster (voor de gelegenheid in pyjama gekleed) was toch minstens 20 minuten per persoon bezig, en hebben bij ons allebei wel een halve fles shampoo o.i.d. gebruikt. Fohnen moesten we zelf doen, want het fohnmeisje was een manicurebehandeling aan het uitvoeren. Voor deze hele behandeling waren we toch wel één hele dollar per persoon kwijt. Dat was het zachte haar zeker waard.

De vrijdag van week 3 was vrijwilligersdag. We gingen met alle Be More vrijwilligers alle projecten bezoeken. Erg leuk om te zien waar iedereen precies werkt, maar stiekem was ik wel blij op Kep Gardens te wonen. En werd iets minder blij met het voorutizicht van The Buddist Libary, maar daarover volgende week meer. We zijn na de volunteersday gezellig uit eten gegaan en hebben cocktails gedronken bij het meest luxe restaurant van Kampot. Daar betaal je welgeteld acht tot tien dollar voor een hoofdgerecht en tijdens happy hour twee dollar voor een heerlijke cocktail. Wow.

De rest van het weekend hebben we lijn van het luxe genieten doorgezet. Lekker geshopt, bij het zwembad gelegen, gefeest met Tessa en Sara, een massage en pedicure genomen, tapas gegeten, naar de bioscoop geweest... We sliepen in Baraca, een tapasrestaurant gerunt door twee Belgische dames, we lagen (weer) aan het zwembad bij Two Moons, een resort gerund door twee Nederlandse heren. Soms vergeet je hier dat niet iedereen Nederlands spreekt, mijn Engels gaat nog niet met sprongen vooruit. In Vietnam gaat dat vast weer beter, als ik met veel native-speakers op trek.

De laatste week was weer een lesgeefweek. Dit keer mocht ik de kleintjes en de pubers lesgeven. De pubers zijn precies zoals in Nederland, enkel spreken ze hier je taal niet en zijn het er 38 in een warm klimaat. Lekker pittig dus, maar prima te doen met zo nu een dan een westerse tot-de-orde-roeping.Het thema van de week was familie, dus het leren en plaatsen van verschillende familieleden en hun verhoudingen en het verschil tussen tante en cousin en niece en mother en wife etc.. Als je er snel over denkt supersimpel, maar als je het uit gaat leggen besef je je al snel dat het allemaal best ingewikkeld is. Van de 38 snappen drie leerlingen het nu en hopelijk 15 een beetje denk ik. De rest heeft in ieder geval wat woordjes geleerd.

Woensdag was het erg slecht weer, en niet een korte en hevige bui zoals je 'in dit soort landen' hebt. Het was deze week soms echt Hollands herfstig. Uren regen, harde wind en bliksemflitsen waardoor je even dacht dat het bos in de fik vloog. Tessa, mijn klasgenootje die op MJC lesgeeft kwam deze dag op visite. Ze kon niet zoveel doen vanwege het slechte weer. Er kwamen immers maar weinig kinderen naar school. De pubers waren helemaal van slag, huilende meisjes en schreeuwende jongens. Ik geef immers praktisch buiten les. De dagen erna ging het beter met het weer en kon ik weer ongeveer echt lesgeven.

Tijdens les vier waren er ipv 32 maar 3 leerlingen en hebben we gekaart. Het was wel gezellig dat ze er was, Tessa heeft kunnen genieten van June haar heerlijke eten. ’s Morgens (toen de zon nog scheen) hebben we samen met Kimsy het huis van June haar moeder bezocht. Op dat moment schaam je je wel een beetje voor je leven in Nederland. Dirk, ik vind het lastig om dit toe te geven maar we hebben opzich toch wel eens eten in huis.

Met de kleintjes kun je echt nog weinig bereiken. Ik heb ze in een week uitgelegd dat een vader en een broer jongens zijn en een moeder en een zus meisjes. Of ze nu weten dat zij een moeder, vader, zus en broer hebben en wie dat is... Ik weet het niet. Ze hebben op hun familieportet vooral prinsessen en monsters getekent, maar ik ken hun thuissituatie natuurlijk niet. Verder heb ik met hen vaak een bewegingsspel geleerd wat ik van Tineke tijdens de minor geleerd heb. Dat vonden ze erg leuk en iedereen deed mee. Je kunt foto’s op facebook zien.

Mijn laatste dagje was gek maar erg leuk. Ik kreeg een erg warm afscheid van alle leerlingen en van Andrew en Janine. Irene en ik waren samen naar wereldstad Kep gegaan om te lunchen (zie foto's) en ik ben door heel veel kindertjes geknuffeld. Als afscheidscadeau heb ik een prachtige polo gekregen, perfect voor slapen en schilderen. Irene had samen met klas vier een thank-you brief opgesteld, superlief. Ik werd er helemaal even stil van. Ik ga Kep Gardens ontzettend missen en heb stiekem al best concreet het plan om mijn laatste twee stagedagen niet bij de Buddhist te zijn maar hiernaar terug te gaan. De laatste nacht kwam June (de kok) voor een sleep-over. Wij vonden dat prima, Irene zette haar telefoon uit en we luisterden naar haar verhalen in Khmer.

Het weekend heb ik (hoe verassend) bij Two Moons aan het zwembad doorgebracht, we hebben cocktails gedronken en lekker gegeten. Mirthe was er ook, Mirthe is de nieuwe stagiaire bij Kep Gardens. Ik ga deze week dus beginnen bij de Buddist Libary, waar ik momenteel op kantoor deze blog typ. Hoe ik deze stage tot nu toe vind weet ik niet. Ik ga eerst een week ervaren, daarna breng ik jullie weer op de hoogte.

Lieve groetjes van Susan

Dit is een link naar mijn facebookalbum van Cambodja: https://www.facebook.com/susan.dejong.37/media_set?set=a.676467622450881.1073741835.100002629497273&type=3

Dit is een link naar het album van Hong Kong:
https://www.facebook.com/susan.dejong.37/media_set?set=a.668665663231077.1073741834.100002629497273&type=3

  • 01 December 2014 - 17:19

    Elly:

    Hoi Susan,

    Leuk om te lezen over jouw belevenissen de afgelopen 2 weken, jouw leven is daar eenvoudig maar wel vol van nieuwe ervaringen. Met weinig kan een mens heel gelukkig zijn!
    Wat bedoel je met de opmerking over het eten bij ons thuis??
    Wij eten vanavond wraps, Dirk en Joyce komen eten.
    Ik schrijf je via de mail wel meer nieuwtjes.....

    groetjes en een kus van mama

  • 02 December 2014 - 17:30

    Sara:

    Hee Suuusie!
    Fijn leesvoer weer! Moet altijd weer lachen om hoe je sommige dingen vertelt ;).
    Hier alles OK! Al moet ik ook nodig weer eens naar de kapper en kan ik wel een massage gebruiken.
    Ben benieuwd wat voor spel dat was met die kleintjes!
    Nou dikke kus uit Utrecht waar ik het onwijs naar me zin heb en hopelijk langer kan blijven :)
    Ik heb alleen even gemist waarom je nu naar een ander project moet???
    XxXxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 18777

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: