Week 1 Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu Week 1 Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Week 1 Cambodja

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

09 November 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Lieve allemaal,

(3/11)
Momenteel ben ik al vijf dagen in Cambodja waarvan twee op Kep Gardens, het project waarop ik de komende vier weken ga meedraaien. Het regent momenteel pijpenstelen en de aarde trilt bij elke donder. Hopelijk trekt het snel weg, over een uur komen de eerste students - als zij zich met dit weer buiten wagen.

Vanmorgen heb ik een lesje aan de peuters bekeken, de les werd in Khmer gegeven en was dus niet onwijs boeiend. Toch wel leuk om de cultuurverschillen te observeren. De moeders of oma's blijven het hele uur bij de kinderen, dichtbij. Zij dragen dan een pyjama, dat is mode. Toen de kinderen een tekenopdracht kregen hielden de ouders hun kinds pols vast of tekenden het voor ze af. Fouten maken is in Azië not-done, dus als je kind een imperfecte heeft gemaakt dan corrigeer je dat.

Het eten is hier prima en drinkwater altijd beschikbaar. Irene en ik hebben een fijne kamer voor onszelf en er zijn buiten ook wat plekken waar we kunnen zitten. Geen internet of warm en/ of stromend water. Elektriciteit hebben we ongeveer vijf uur per dag. Omdat het er gewoon echt niet is mis je het niet echt, maar soms zou het handig zijn als we gewoon even een email konden sturen.

We zouden deze week drie dagen vrij zijn en dan volgende week maandag ook in verband met het waterfestival. Irene en ik hadden al een hostel geboekt. Helaas doet Janine, de projectleidster hier niet aan feestdagen. Wij mogen dus lekker vijf dagen per week werken, als we een keer voor een tripje een extra dag vrij willen is dat gelukkig geen probleem. We zien wel hoe het loopt.

(8/11)
Inmiddels zit onze eerste week erop. (Met wij en ons bedoel ik over het algemeen Irene en ik. Irene is mijn medevrijwilliger, we geven samen onze lessen en het begeleiden. We liggen tegelijk in de hangmat en lezen voor het slapen met onze koplamp op een boek. We doen dus vrij veel samen op hetzelfde moment.)

Het was echt ontzettend leuk bij Kep Gardens, wil je meer informatie over ons project- kijk dan even op de site. Dat vind ik echt erg leuk. We voelen ons zo welkom, dat is heel erg fijn. Er wordt drie keer per dag voor ons gekookt. Meestal is dat erg lekker, we hebben deze week al twee keer onze favoriete springrolls (loempia's) gekregen. De accommodatie is erg basic, douchen met een emmer en koude biertjes door ze in een emmer met ijsblokken te leggen. Prima dus.
De collega's en studenten zijn erg blij met onze aanwezigheid en we voelen ons dan ook echt nuttig in het project. Naast nuttig zijn we ook bijzonder, en daarvan maken onze Cambodjaanse collegae en studenten graag gebruik. Met ons (blanken) gezien worden is erg goed voor je status. Deze week zijn we al mee geweest naar een lokale markt met June (de kokkin). Dat was een bijzondere en geurige ervaring. Al had ik misschien liever niet gezien hoe mijn vlees hier verkocht wordt.
Op donderdagavond zijn we met twee studenten mee geweest naar een pagoda party. Een kermis bij de tempel dus: ter ere van volle maan. Terwijl we lekker werden aangestaard gingen we blik gooien en darten op ballonnen zonder veel succes. Terwijl we flink uitgelachen werden besloten we er toch wat geld ($0,50) op te zetten. Dan ding je mee naar de prijzen. Boeddha was goed gestemd dus gingen we met 2 waterflessen whisky naar huis.

Verder is het dorpsleven in Cambodja één grote soap. Ja pap, nog erger dan GTST. Iedereen is op een of andere manier familie van elkaar, verraad en intriges volgen elkaar op. Te ingewikkeld om hier allemaal te typen, maar machtig interessant voor aan de eettafel bij Kep Gardens. Onze Australische projectleidster houdt alle ontwikkelingen in de gaten en vertelt ons zo nu en dan een leuke anekdote.

Het is nu zondagochtend, het weekend wilden we in eerste instantie aan de rivier doorbrengen. We kwamen daar vrijdagavond laat (half 10 is laat) aan. Er was een groot feest aan de gang en alleen nog maar twee matrasjes over voor de nacht. Prima dachten we, komt vast goed. Het feest was leuk, al waren er veel rare mensen. Toen we wilden gaan slapen bleek dat het geluid op het feest praktisch net zo hard was als in de schuur waarin we sliepen. De matrassen waren zweterig en de andere mensen in het hostel echt wel raar. 's Morgens om 7 uur kwam onze eensgezindheid ons even heel goed uit: weg hier. Ze hadden niet eens een warme douche.

Na deze nacht hadden we wel wat luxe verdiend en boekten daarom een bungalow bij hotel Two Moons. Het is een prachtig hotel met zwembad, ligbedjes, heerlijk en goedkoop eten, warme douches. We kwamen voor ons gevoel in het paradijs. Na eerst een kwartier gedouched te hebben - genietend van stromend water, hebben we de hele middag aan het zwembad gelegen. Even bijkomen van de week. Misschien vooral van de avond ervoor.

Gisteravond hebben we een sunset cruise gedaan. Het was bewolkt dus niet veel sunset, maar toch een lekker en mooi boottochtje. Daarna bij het beste spareribsrestaurant van Kampot gegeten met Tessa en Lianne (andere bemore vrijwilligers in deze regio) en cocktails gedronken met Trudy en Sara (weer andere vrijwilligers). Vroeg gaan slapen, vandaag wordt weer een drukke dag met massages, zwembad en lekker eten.

Volgende week is Irene en mijn eerste les week. Het thema is "In de klas". Ik ga doordeweeks typen, dan kan ik zaterdag een blog posten over mijn werkzaamheden en ervaringen. Deze blog is wel weer lang genoeg.

Ik ga vandaag weer wat foto's saven en op Facebook plaatsen. Ik zal proberen het album (en die van Hong Kong) openbaar te stellen, dan kan iedereen die bekijken. Ik lees mailtjes en reacties pas in het weekend en heb weinig tijd om te antwoorden, naar vind het wel heel erg leuk om te krijgen en om te lezen wat er bij jullie en in Nederland allemaal speelt. Bedankt daarvoor dus!

Lieve groetjes,

Susan

  • 09 November 2014 - 13:59

    Dagmar:

    Ik hou je op de hoogte via whatsapp, maar wilde je even laten weten dat ik dit heb gelezen, en er weer van genoten heb :) Ik kijk uit naar je volgende blog!

    xxx

  • 09 November 2014 - 16:00

    Elly:

    Hoi Susan,

    Wat ben ik blij dat je het zo naar je zin hebt!! In Waarland gaat alles goed, vrijdag lekker gegeten met Anita en Gerda bij LEUK, dat was heel gezellig. Gister op verjaarfeest geweest bij Monique en Tim in Schoorl en vandaag 2 uur gewandeld.
    Con Zelo voetbalde vandaag tegen Dirkshorn uitslag: 5-1 gewonnen!
    Ik ga straks met Ella naar de voetbalkantine, uitreiking van het nieuwe Waarlandboek.
    Morgen kijk ik voor lessen over de school/klas, die mail ik je.
    Susan pas goed op jezelf, ik bel je volgende week weer.

    Dikke zoen van mama.

  • 09 November 2014 - 19:49

    Jan:

    Schitterende ervaring. Ik (wij) moeten ook maar weer eens op reis. xx Jan

  • 09 November 2014 - 22:53

    Janny:

    Hoi Susan,

    Leuk om weer wat van je te horen, jullie beleven mooie avonturen en hebben het prima naar je zin. Gezellig dat je het zo goed kan vinden met je reis- studie genootje.
    Hier gaat alles zijn gangetje, vandaag weer heerlijk hard gelopen, het is hier nog steeds lekker zonnig en de winter slaat waarschijnlijk weer een jaartje over of wacht op jouw thuiskomst.
    Zaterdag naar nascholing geweest, het verhaal van een man die al meerdere keren naar de Noordpool was geweest was het interesants, verder standjes bekeken met vertegenwoordigers gesproken en nog een paar lezingen bezocht. Dieptepunt van de dag was dat Mijnheer Frits ook van de partij was en mee ging doen aan een quiz, maar daarover later meer, het was weer te bizar voor woorden.
    Binnenkort heb ik een dagje Amsterdam in de planning, foto exposities bekijken in het Rijksmuseum en Foam daar kijk ik naar uit. Verder verdiep ik me in het maken van een Pools nagerecht voor de kook club, het onderwerp is deze keer Pools, maar zonder Wodka want dat schijnt echt niet lekker te zijn.
    Het is nu bedtijd in Zijdewind, Susan geniet en niet met mate!

    Hartelijke groet,

    Janny

  • 10 November 2014 - 09:40

    Carla:

    He Suzeke,

    Je hebt al veel beleefd de eerste week in Cambodja, heerlijk dat je zo welkom bent daar.
    Het lijkt me een totaal andere wereld dan hier, het cultuurverschil
    en de intriges, erger dan in GTST, het zijn net echte mensen :)


    Gistermiddag was ik met je moeder naar de voetbalkantine van Con Zelo voor de uitreiking van het nieuwe fotoboek, het was er druk en gezellig, vanaf vandaag kunnen we het boek gaan rondbrengen.

    Morgen vieren de kinderen Sint Maarten, de snoepdoos staat al klaar, nu hopen dat er weer veel kinderen langskomen, het is alle jaren weer anders, meestal 15 a 20,
    vorig jaar kregen we onverwachts heel veel kinderen aan de deur,
    we hebben uiteindelijk bananen uitgedeeld, de snoep was op.
    Dat zal me dit jaar niet gebeuren.

    Voor de rest gaat alles z'n gangetje, het oppassen op Suus nu nog 2 hele dagen in de week, vanaf 24 november, voor schooltijd en tussen de middag, voor Suus natuurlijk heel leuk, ze heeft al een ochtend geoefend, het was net alsof ze altijd al op school was.

    Verder weet ik niets te schrijven tot de volgende keer,

    liefs uit Waarland







  • 18 November 2014 - 00:15

    Ria:

    Hoi Suus
    wat een geweldige ervaringen weer allemaal. Ik heb net je blog gelezen. Moet gezien het overlijden van mijn telefoon nu speciaal s avonds even voor facebook gaan zitten dus schiet er wel eens bij in. . Hoop dat ik snel een nieuwe heb met groot toetsenbord jaaa... Het is nu al laat maar beloof je dat ik je van de week ff wat uitgebreider bijpraat.

    liefs Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 18772

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: