Nog meer Myanmar! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu Nog meer Myanmar! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Nog meer Myanmar!

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

24 Januari 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Na het superleuke weekend met Corina in Bangkok gingen we allebei voor vier weken een andere kant op. Corina ging nog vier weken naar Siem Reap. Ik begon deze vier weken met een twee weken rondreizen in Myanmar. Hier heb ik al een blog over geplaatst, en ik doe er gewoon nog eentje.

Op 4 januari vloog ik smorgens vroeg, wat betekende dat ik om 4:00 een airport-pick-up had vlak voor ons hostel. Vanaf 3:40 tot 4:20 heb ik op een stoep in Bangkok gezeten met al mijn spullen, en zag vooral ratten en neonverlichte tuktuks die feestgangers richting hun bed bracht. Gelukkig kwam daar twintig minuten te laat de engste minibuschauffeur ooit. Hij schreeuwde 'stap in!' (hoop ik, kan gemakkelijk iets minder vriendelijks in Thai geweest zijn). Hij smeet mijn tas in het al overvolle busje, duwde mij op de schietstoel zonder gordel naast hem voorin en zo vervolgde hij, met mij en nog tien andere backpackers zijn dollemansrit naar het vliegveld. Gelukkig dat het zo vroeg was en er weinig ander verkeer was om een ongeluk mee te krijgen.

Rond vijf uur kwamen we aan en ontmoette ik de Nederlandse geschiedenisdocent Stefan, die ook voor twee weken naar Myanmar ging. We hadden genoeg tijd om te kletsen, want op Bangkok stond de rij voor inchecken tot buiten. Daarna nog een rij douane en controle handbagage. Om vijf minuten voor boarden waren we bij de gate.

In Yangon sloot de Canadese Florence zich bij de club aan. Zij is een zonsondergang-verslaafde en liet mij daarom ook ruim 6$ betalen een tempel in te mogen. Het was vast heel indrukwekkend, maar ik vind tempels nu eenmaal stom. Onderweg naar de Pagoda hadden Stefan en ik een biertje gekocht, die we in het park op wilde drinken. Behalve dat het park kilometers verder was dan we dachten is het in Yangon blijkbaar heel bijzonder om met alcohol op straat te lopen. En zeker als vrouw, ik werd nagewezen en aangestaard en heb het biertje in de eerste prullenbak die ik zag gegooid (drie km loopafstand was die, dus het bier was ook wel op). In de rest van Myanmar is dit helemaal niet zo, en dronken de Birmezen gezellig mee.

De dag erop gingen we met nog twee Nederlanders een rondje met de trein. Die trein rijdt in drie uur om Yangon heen. Anders dan andere toeristen stapten wij ook wel eens uit. Dat vonden de bewoners erg leuk, zij zagen niet vaak toeristen. Ik heb meegedaan met oud Myanmarsche spelletjes die de kinderen deden om onafhankelijkheidsdag te vieren. Ook hebben we een Britse WOII begraafplaats bezocht, een indrukwekkende plek voor ons. Een picknicklocatie voor Birmezen. De laatste dag in Yangon ben ik langs oude koloniale gebouwen gelopen, soms nog prachtig - andere keren net spookhuizen.

Die nacht pakte ik met Nederlandse Jurrien de nachtbus naar Kalaw. Waarvandaan we in drie dagen naar Inle Lake wilden gaan lopen. Deze trekking was voor mij zeker het hoogtepunt van Myanmar. Door het droge landschap en soms door bossen liepen we langs prachtige uitzichten. Balancerend over oude rails of klauterend over grote rotsblokken. We sliepen in een homestay en in een klooster, hebben een avond bij het kampvuur gezeten en eindigde na drie lange dagen lopen bij Inle Lake met een leuke groep van vijf om nog mee door te reizen.

Het warme water in het hostel was voor de dag al op, dus nog geen warme douche voor mij bij Inle Lake. Wel hebben we, na een middagje fietsen de smerigste (en goedkoopste) wijnproeverij ooit gedaan. Met een prachtig uitzicht, dat dan weer wel. Inle Lake is een echte toeristentrekpleister, maar eigenlijk gewoon een heel groot meer. Desalniettemin schieten hotels als paddestoelen uit de grond, en de daarbij behorende restaurantjes. Heerlijk om een paar dagen te relaxen dus.

Dat relaxen hadden we wel nodig voor de hobbelige nachtbus naar Bagan. Om 4:30 kwamen we daar aan. De rest vertrok meteen met een scooter richting zonsopgang. Ik had even tijd nodig om moed te verzamelen tot scooter rijden. Eenmaal op weg kwam ik vrij snel vast te zitten en dat ding viel, wat mij in contact bracht met een local die een goede zonsopgang tempel wist. Met maar twee andere toeristen zaten we op een hele goede plek, we konden veel tempels zien en samen met de ballonnen was het een magisch gezicht. Gaat dat zien!
In zo'n ballon zitten kost trouwens $320 dollar per persoon, niet eens per ballon. Er vliegt dus een hoop geld rond in de vroege ochtend in Bagan. Ballonnen kijken is net zo leuk en maar 4$ voor een scooter voor een dag!

Die middag ben ik met Sabrina lekker gaan lunchen en zijn we tempels gaan bekijken. De jongens kwamen bij dezelfde tempel als wij zonsondergang kijken, ook heel mooi - maar zonder ballonnen. Vroeg naar bed, want die zonsopgang wilde ik graag nog eens meemaken. Ik ben blij dat ik dat gedaan had, want tijdens de zonsopgang voelde ik me al niet goed. Daarna leek alle energie wel uit me getrokken. De rest van de dag en de dag erop heb ik geslapen en niet gegeten. Ziek zijn is echt niet leuk, en zo ver van huis helemaal niet. Gelukkig waren er veel lieve mensen die vroegen hoe het ging en pillen toeschoven. Zoals backpackers dat doen (:

Doodop vertrok ik met mijn laatste nachtbus terug naar Yangon. Sabrina, Jurrien en Rusty gingen naar het noorden, ik naar Kep Gardens! Voor de laatste nacht in Yangon had ik samen met Stefan een hotel met zwembad bij het vliegveld geboekt. Heel chill, ook hier weer vooral geslapen en ik had ook nog geen eetlust. Om een of andere bijzondere reden zat op 5 minuten lopen een Franse bakkerij, waar ik wel even een croissant at en een melkbrood kocht om de reis naar Phnom Penh mee door te komen.
Terug naar Cambodja, twee weken thuis in Kampot en op Kep Gardens!

Ik ben nu alweer een week in Cambodja en het is hier heel relaxt. Ik ga daar deze week twee blogs over schrijven. Ik mis Nederland niet maar jullie mogen wel hier op visite komen. Volgende week gaat Corina dat al doen (: daar tel ik wel naar af!

Kus van Susan

  • 24 Januari 2016 - 10:21

    Elly De Jong:

    Hoi Susan,

    Weer een heel leuk verslag van jouw belevenissen, bijzonder al die ballonnen 's morgens vroeg.
    Ik heb de foto's gezien een heel apart gezicht, prachtig.
    Ik print jouw verslag uit voor de oma's en opa, zo blijven ze op de hoogte.

    Groetjes van mama.

  • 24 Januari 2016 - 22:35

    Sara:

    Prachtig Suus... Genieten jouw verhalen!
    Gelukkig gaat het weer beter. In Waarland alles rustig, lekker mn grote bed in na een heerlijk bakje zwarte doritos :) morgen een dag kleuters in Heerhugowaard, zin in! Xx

  • 24 Januari 2016 - 23:14

    Ria Bosch :

    Weer mooie verhalen. Vandaag onze verjaardag beetje gevierd maar dit jaar alleen met de familie. Als jan het dan aankan hebben we in juni een wat uitge breider feestje. Afreizen naar Thailand zit er niet in.... sorry... veel liefs. Kijk uit naar je volgende blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 18759

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: