Reizen in Myanmar - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu Reizen in Myanmar - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Reizen in Myanmar

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

21 Januari 2016 | Cambodja, Kâmpôt

In geen land waar ik eerder geweest ben is verandering zo zichtbaar als in Myanmar. Mijn Lonely Planet die amper een jaar oud is was eigenlijk al achterhaald, al maakte de vermelding van 'Pancake Kingdom' dat wel weer goed. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel hotels om me heen gebouwd zien worden. Nog maar een paar jaar te gaan en dan is Myanmar net zo makkelijk en goedkoop te bereizen als de rest van Zuidoost-Azië. Leve de vooruitgang!

Hier een overzicht van mijn ervaringen met reizen in Myanmar. Ik zal ook nog een blog posten over mijn belevenissen in Yangon, Bagan en over de trekking van Kalaw naar Inle Lake!

Eten en drinken
Het eten in Myanmar is niet heel bijzonder. Vooral de eerste week heb ik voornamelijk fried rice chicken of fried noodle chicken gegeten. Veel olie, weinig groenten. Het eten is heel goedkoop en daarom is het prima, maar niet heel gezond of minder saai. Wat wel heel leuk is dat je bij Inle Lake en Bagan tijdens het wachten overal pinda's of andere zoutjes krijgt. In de rest van Myanmar kreeg je voor het eten meestal een kommetje bouillon. Op elke tafel staat een grote thermoskan met groene thee, waar je uit een klein viezig kopje van kan genieten. Ik hoop dat het steeds populairdere Myanmar deze gastvrijheid blijft houden!

Tijdens de trekking van Kalaw naar Inle Lake hadden we met de groep een kok meereizen, en die maakte vaak erg lekkere gerechten. Hoogtepunt was een soort pindacurry, waar ik thuis zeker een variant (met groenten) ga proberen te maken. Na de trekking zijn we met de hele groep in het toch al wel toeristische Inle Lake pizza gaan eten. Die verbrande calorieën moesten natuurlijk gecompenseerd worden.

Weer
Veel van jullie hebben het al gehoord: het was Heel Erg Koud in Myanmar na zonsondergang. Behalve in Yangon trok ik elke avond sokken, dichte schoenen, jeans, extra shirt, trui, regenjas aan en deed ik een sjaal om. Ik ging ook meestal vroeg slapen omdat ik de kou zat was of gewoon moe was door nachtbussen of wandelingen. Tijdens de trekking liep ik smorgens vroeg en savonds voor het slapen met een legging onder mijn broek. Het stomme is, overal staat wel: 'S avonds kan het in Myanmar wat frisser zijn, maar toen Jurrien en ik in Kalaw de bus uitgingen was het gewoon nul graden. Niet 'wat frisser' dus, ijskoud. Dus deel mede tot alle onschuldige Myanmar-toeristen van de toekomst. Wees voorbereid.

Openbaar vervoer
In Myanmar rijden er nachtbussen tussen de verschillende toeristische bestemmingen. In theorie best wel fijn, want op deze manier spaar je een nachtje in een hostel of guesthouse uit. De Birmezen nemen het begrip nachtbus letterlijk, helaas vooral voor de aankomsttijd. De bussen vertrekken meestal rond zes uur 's avonds en komen dan tussen twee en vijf 's nachts aan. En daar sta je dan: slaperig hoofd en met enkel een boeking voor een accommodatie waar je de dag erna om 12:00 in mag checken. Logica in het hokje: ik snap het niet.

Nachtbussen zijn er in allemaal verschillende prijs- en kwaliteitklassen. JJ schijnt altijd supergoed te zijn, maar is dan ook een stuk duurder. Omdat ik meestal toch slecht slaap onderweg koos ik meestal voor een goedkopere bus, de ene keer met meer succes dan de andere keer. Zo heb ik een keer in een bus met zoveel beenruimte gezeten dat ik niet eens met mijn voeten bij het voetsteuntje kon. In deze bus liepen 'stewardessen', kreeg je koekjes en zat een schermpje in de stoel voor je. Uiteraard stond deze ook te ver voor mijn oortjes.
Een andere keer zaten we in een iets minder comfortabele bus. Helaas was dit tijdens een bergachtige rit, van slapen kwam die nacht dus helaas niets terecht. In deze bus weinig beenruimte, geen nieuwe tandenborstel en ook geen dekentje om mij tegen de bevriezende krachten van de airco te beschermen. Want al is het buiten in Myanmar snachts maar 8 graden, de airco gaat elke reis keihard aan. Waarom de airco niet gebruiken als je die hebt inderdaad? Met een deken over mijn hoofd getrokken stop ik deze vraag weer in het hokje: Aziatische fenomenen die ik niet begrijp.

Accommodaties
In veel accomodaties kom je in Myanmar dus midden in de nacht aan. Maar dat vinden de Birmezen niet erg hoor, ze zijn vaak dicht of ze zetten een nachtmedewerker meer wiens Engelse vocabulaire reikt tot: don't know en no. De eerste keer in Kalaw had ik met Jurriën veel geluk. Om 6:00 kwamen we bij een guesthouse aan, waar we voor nop direct in mochten checken. In Bagan was er voor ons alleen nog een vochtig donker hok voor 20$ beschikbaar. Werd ik als moe en verwend westers meisje heel ongelukkig van. De nacht daarop boekte ik als compensatie een kleine dorm in een luxe hostel.

Er komen steeds meer hostels in Myanmar, en echt leuke hostels ook! In Bagan heb je Ostello Bello en bij Inle Lake het Song of Travel Hostel. Beide schone, moderne en vooral gezellige hostels. Myanmar is wel een stuk duurder qua accommodatie dan de rest van Azië, wat bij gebrek aan concurrentie wel logisch is. Ik kies dan toch liever voor vijf euro meer uitgeven dan op een minder gezellige locatie te slapen. Met mij doen heel veel leuke andere backpackers dat gelukkig ook!

Mensen in Myanmar
Wat een leuke mensen reizen er in Myanmar, ik heb gedurende de twee weken hier met een gezellig groepje (Sabrina uit Duitsland, Natalia uit Polen, Jurrien uit Nederland en Rusty uit Schotland) rondgereisd. Verder kwam ik op veel plekken weer bekenden tegen die ik eerder in Myanmar had ontmoet. Zuidoost-Azië is één groot dorp.

De lokale bevolking is over het algemeen erg aardig. Dat merkte ik meteen al bij de grens, de meneer van de douane was aardig. Wow. Dat had ik nog nooit ergens meegemaakt. Toen ik in Bagan ineens met een lege batterij van mijn scooter stond wilden veel locals een belletje voor mij plegen. Voor ik mijn scooter naar de voorkant van de tempel had geduwd stond er al een Birmees met nieuwe batterij klaar. Door de behulpzaamheid van Birmezen en andere reizigers heerst er in Myanmar een hele ontspannen en gezellige sfeer. Dat ga ik vast missen in de veel meer toeristische gebieden waar ik nu doorheen gaan reizen.

Momenteel ben ik weer voor twee weken op bekend gebied: Kampot en Kep Gardens in Cambodja. Bekend gebied of niet, er valt hier weer genoeg te beleven! Ik update jullie snel,

Kus van Susan

  • 22 Januari 2016 - 18:37

    Ria:

    Was weer genieten hoor.

  • 22 Januari 2016 - 18:43

    Jan Bosch :

    Ik heb me aangemeld voor de mailing list.
    Weer een hele mooie reis.

  • 22 Januari 2016 - 20:10

    Carla:

    He Suzeke,

    Je hebt alweer heel wat beleefd.
    Met een gezellige groep, altijd leuk
    Alleen de koude avonden en nachten en vooral als je denkt dat het fris kan zijn.
    Ja, wat verstaat men onder fris.:).
    Veel plezier in Cambodja en wacht op je volgende blog.
    liefs uit Waarland


  • 23 Januari 2016 - 09:05

    Corina:

    Leukleukleuk! Je denkt wel erg in (Aziatische) hokjes hoor ;)
    Tot volgende week! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 19082

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: