I love Pai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Jong - WaarBenJij.nu I love Pai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Jong - WaarBenJij.nu

I love Pai

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

16 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwe favoriete bestemming in Zuidoost Azië: bergdorpje Pai! Sowieso had ik nooit gedacht zo gek te worden op het 'toeristische' Thailand, maar tot nu toe verrast bijna iedere bestemming mij weer. Hoogtepunt van de Noord Thailand reis was voor mij dus zeker Pai, waar we uiteindelijk ook vijf dagen zijn gebleven.

Eerder dan gepland gingen we (vanaf Chiang Mai is we Corina, ik én Siemon) uit Chiang Mai naar Pai. De busrit was berg op, berg af met bijbehorende bochten - niet goed voor mijn wagenziekte. Maar eenmaal in Pai waren we blij, een schattige kleine stad waar overal vlaggetjes over straat hingen. We boekten een hostel voor drie dagen, maar bedachten ons al snel er extra nodig te hebben. Onze eerste middag brachten we bij het OM café door, een lunchroom met de lekkerste broodjes, shakes en carrotcake van Noord Thailand. Doordat ik met mijn lieve vriendin Corina reis konden we op zijn Hollands lekker twee broodjes proberen. Corina sneed de prachtige broodjes netjes door (not), en we hebben dus zowel van een bieten-feta als een aubergine tomatentapenade broodje genoten. Door een foutje in de bestelling duurde het wachten lang, maar die tijd hebben we heerlijk met boek in de zo'n gezeten.

De tweede dag begonnen we met wat iedereen in Pai doet: een scooter huren. In Pai zelf is namelijk behalve eten vrij weinig te doen, maar de omgeving is prachtig groen met bergen, watervallen en grotten. Corina en het verhuurbedrijf besloten toen Cor de scooter al niet aan kon krijgen dat zij beter bij Siemon achterop de omgeving kon gaan verkennen. De dagen erop zagen we voldoende praktijkvoorbeelden van wat er had kunnen gebeuren, en op een korte scooterles heuveltje af na was Corina blij niet gereden te hebben. Siemon ook, omdat hij die les achter ons aan moest rennen.

We gingen op dag één naar de Lod Cave rijden, een klein inschattingsfoutje was dat deze vrij ver weg lag. De eerste dag reed ik nog megasloom en het duurde dus uren voordat we er waren. Aan de andere kant waren deze haarspeldbochten, steile dalingen en de vele uren links rijden meteen een goede oefening en waren de kippenendjes de dagen erna meestal gemakkelijk te doen. De terugweg ging trouwens bijna al twee keer zo snel en met borreltijd reden we Pai weer binnen!

De Lod Cave zelf was de reis zeker waard. Een prachtige grote grot, waar we met een bootje in vaarden. Drie keer stapten we met onze gids met campinglamp bij een grot in de grot uit. Zij liet ons dan zien welke dieren je in de stenen in de grot kon herkennen (soms met veel fantasie), bracht ons naar een stuk met weinig zuurstof (why not) en liet ons een prehistorische schildering van een geit zien. Sommige stukken liepen we door de vleermuiskak, en dat Corina de gids juist daar per ongeluk omduwde vond ze niet zo leuk. Graag loodste ze ons zo snel mogelijk de grotten door, maar wij vonden alles steeds zo mooi en indrukwekkend dat ze steeds terug moest komen om het pad bij te schijnen.

Dag twee begonnen we in een natuurlijke warmwaterbron. We gingen al vroeg heen om niet in een bron vol met toeristen te zitten. Een goed idee, we hebben een uur lang in het paradijs gebadderd. Daarna reden we op aanraden van een blog door naar het dorpje vlakbij. Er was eigenlijk niets te zien en we eindigden op een zanderige megasteile heuvel waar ik zonder kracht in mijn armen mijnmegazware scooter niet kon en durfde om te draaien. Gelukkig maar dat Siemon met Corina en mij meereist, anders stonden we daar nu nog. De rest van de dag zijn we naar niet stromende watervallen gereden, een Chinatown met een kasteel als replica van de Chinese muur, een leuk lunchtentje met mooi uitzicht. De steile hellingen maakte het avontuur voor deze dag en borrels en lekker eten hadden we dus zeker weer verdient!

Want behalve de mooie natuur was er meer dat Pai voor mij paradijs maakte. Iedere avond veranderde het dorp in een grote markt met al het eten wat je maar wilde. Van pad Thai en fruit tot lasagne en van mais en springrolls tot bruchetta's. Alles was ongeveer $1 per stuk. En dan was het ook nog avocado-seizoen!
Gelukkig houden Siemon en Corina ook van gezellig, lekker en lang eten. Zo fijn om al deze avonden met zulke leuke mensen door te mogen brengen! Met goedkope biertjes van de Chinees of 7-11 (de AH to go van hier) hebben we in totaal wel vijf avonden op de Pai nachtmarkt doorgebracht. Eerst lopend of bij geïmproviseerde terrasjes op straat alles eten waar we maar trek in hadden. Als het te koud werd verplaatsten we ons naar de kroeg waar vaak live muziek gespeeld. Goed gezelschap, lekker eten en een fijne omgeving! Wat wil je nog meer (:

Iets actiefs! Maar eerst een uitrustdag. Op de uitrustdag sliepen we tot elf uur uit, brunchte we bij Om café waar ik opnieuw de carrotcake als toetje na een superlekker broodje nam. Daarna toch nog even met de scooters op pad: naar de Pai Canyon. Een van de toeristische hoogtepunten van Pai. Bij afslag 'land split' gingen we vol verwachting de bocht om en toen viel het tegen. Een kleine dorre kloof? Toeristen zijn echt gek. Teleurgesteld reden we door naar een droge waterval waar we doordat we gladde slippers aanhadden niet op konden klimmen. 'Waren we maar naar het zwembad gegaan...'
Dan maar borrelen in Pai besloten we tot we bij het uitparkeren met een andere reiziger in gesprek raakte. De land split bleek een kapotgeraakt stuk land van een Thaise boer te zijn die daar nu via donaties en het verkopen van fruit(shakes) aan wil verdienen. De canyon was nog een kwartiertje rijden en viel een stuk minder tegen hahaha. Een prachtige kloof waar je met voor slippers en als je leven je veel waard is veel te smalle paadjes een rondje kon gaan lopen. De kleine stukjes die ik wel aandurfde waren al prachtig. Het uitzicht op Aziaten die hun leven op het sel willen zetten voor een foto op het randje van de kloof waren voor Corina en mij goed vermaak tijdens de zonsondergang. Prima afsluiting van de relaxdag dus, en uiteindelijk geen spijt dat we niet maar gewoon naar het zwembad zijn gegaan!

De laatste dag gingen we echt onze benen strekken, met een wandeling naar een waterval. Bepakt met water en koekjes gingen we na een stevig ontbijt op pad. De beschrijvingen over de duur van de wandeling liepen op internet sterk uiteen en we hielden met het ergste rekening. De wandeling liep langs een rivier door de jungle en was zeker een van de hoogtepunten van onze reis. We hebben langs kliffen steile afdalingen gemaakt en over geïmproviseerde stenenbruggetjes minstens 50 keer de rivier overgestoken. Voor Corina en mijn korte pootjes was de gladste weg soms de enige keuze en wij eindigden dan ook allebei wel eens tot over enkels in het water zodat we met doorweekte schoenen en sokken het grootste deel gelopen hebben. De waterval was de sterkst stromende van Pai en een mooie beloning na ruim 3 uur wandelen. Na weer 3 uur terug lopen waren we meer dan toe aan al het lekkers van de nachtmarkt en een koud biertje van 7-11. Daar hebben we onze laatste avond Pai ook extra van genoten! Supervet om zo'n dag met vrienden gedaan te hebben waarvan je bijna zeker weet dat we hier over 30 of 50 jaar nog over kunnen praten. Een mooie afsluiting van onze tijd in Pai!

Over onze belevenissen in Bangkok, Chiang Rai en weer in Bangkok post ik komende dagen nog een aparte blog. De komende 48 uur zijn de laatste uren voor ik weet nog niet hoe lang met Corina om mij heen, daar ga ik dus nog even heel erg van genieten!

Xxxx Susan




  • 28 Februari 2016 - 08:59

    Ria:

    Wat een leven. Zeker weten dat je hier over vijftig jaar nog steeds over praat...

  • 28 Februari 2016 - 15:50

    Sara:

    Jammie al dat eten (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 18744

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: