Melaka en Singapore - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susan Jong - WaarBenJij.nu Melaka en Singapore - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Melaka en Singapore

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

20 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoi allemaal,

In Nieuw Zeeland en uit de reismodus. In Auckland voelde ik me vrij snel en gemakkelijk thuis en moest ik veel administratieve dingen regelen. Ook weer 'gewoon' iedere dag boodschappen doen en koken en ben ik vrij snel het hostel 2 uur per dag gaan schoonmaken voor gratis accommodatie. Ik wilde eigenlijk ook wel gewoon aan het werk, en dat is gelukt: volgende week start ik als au pair bij een familie met vijf kinderen in Karaka, Auckland. Ik hoop in de loop van de week (liever gisteren dan vandaag) ook mijn eigen auto te hebben, zonder is Auckland echt niet praktisch. Veel heuvels, grote afstanden - echt iedereen heeft een auto en zelfs de kleinste restaurantjes bieden parkeergelegenheid.

Maar eerst nog even over Maleisië, want ik moest Melaka en Singapore nog afmaken. Melaka was mijn laatste bestemming in Maleisië, en ik had al van vrij veel mensen gehoord dat er weinig te beleven was. Precies goed, een paar dagen slenteren en ontspannen was net waar ik zin in had. En dat heb ik ook gedaan, in combinatie met lekker eten natuurlijk! In Melaka heb ik de lekkerste kip tandoori van Azië gegeten, hamburgers in een silent café en koekjes als ontbijt om alles betaalbaar te houden. Omdat ik in het weekend in Melaka was was iedere avond markt op Jonker Street. Vooral op vrijdag en zaterdag was deze markt afgeladen met toeristen uit heel Maleisië en Singapore. Er werd voornamelijk troep verkocht, en op de kop van de markt stond een karaoke podium waar mannen van 45+ de slechtste karoake optredens ooit gaven. Echt heel bizar dat ze zo overtuigd blijven zingen, maar ook wel vermakelijk.

Verder heb ik in Melaka naar zoveel mogelijk Hollandse historie gezocht. Melaka was namelijk een VOC-stad in de zeventiende eeuw. Ik heb een voormalig Hollands huis bezocht (die later weer door de chinezen werd verbouwd), daar kreeg ik een goede rondleiding. Verder heb ik veel rondgelopen en het Stadhuys gezien, die een replica van het Stadhuis van Hoorn moet zijn, maar dat zag ik er echt niet in terug. Zonsondergang keek ik op de heuvel waar de ruïnes van de Sint Paul kerk staan, deze ruïne staat vol met Hollandse grafstenen. Erg bijzonder om te zien en lezen. Tijdens de tropische regenbuien heb ik lekker the Notebook gekeken. Heerlijk relaxte dagen dus, twee was genoeg en ik was klaar voor mijn laatste Aziatische bestemming: Singapore!

In Singapore werd ik met de bus op een totaal onverwachte locatie gedropt. Gelukkig vond ik met behulp van Google Maps en duidelijke aanwijzingen bij bushalte snel een bus naar het hostel. En ik had vast ook een beetje geluk. De eerste dag bleef ik vooral in en om het hostel in Little India, en zag ik nog niet heel veel van de megageorganiseerde superschone staat waarover iedereen praat als hij over Sinagpore praat. Wel heerlijk Indiaas gegeten!
De dag erna ging ik een wandeling doen die tien kilometer lang door parken in Singapore leidt. Na twintig minuten begon het keihard te regenen, het kleine boompje waaronder ik stond bood al snel te weinig bescherming. Dus heuvel op gesprint naar het dichtstbijzijnde schuilhuisje. Drijfnat natuurlijk, maar alles voor de tropische ervaring. Ik heb ruim een half uur gewacht tot het een soort van droog was en besloot toch de wandeling maar door te lopen. Wel in een stevig tempo, maar evengoed best mooi en natuurlijk goed in beweging. Na Maleisië en met Nieuw Zeeland in het vooruitzicht en met het matige stelde de parken niet heel veel voor, maar de bruggen erdoorheen en de uitzichtpunten over de haven maakte het mijn dag toch waard. Na een snelle lunch in een van de vele foodcourts ging ik snel terug naar het hostel voor een warme douche en droge kleren.

In het hostel ontmoette ik de Nederlands-Griekse Jacqueline, met wie ik de rest van mijn tijd in Singapore opgetrokken heb. We zijn die avond met Daan uit Amsterdam naar Het Marina Bay Sands geweest om een cocktail (a circa 30€) te drinken. De cocktail was heerlijk en het uitzicht op de stad, de haven en de infinitypool fenomenaal! Lang gezeten en gezellig gepraat. De laatste metro naar huis genomen en na deze lange dag heb ik heerlijk geslapen.

De dag erna heb ik samen met Jacqueline het centrum van Singapore, de tuinen van Marina Bay, Chinatown en de vele shopping malls ontdekt. We hebben heerlijk Indiaas gelunched tussen alle zakenlui, en tussen het shoppen door bij Starbucks een kop thee gedronken. Echt een super leuke dag waarop we zoveel gezien hebben. Ik had misschien meer moeten shoppen, maar ik had niet verwacht dat in Nieuw Zeeland zo weinig Europese winkels zouden zijn. Gelukkig heb ik een lieve mama die de Europese mode naar Nieuw Zeeland op gaat sturen! Duurt maar een maandje en is een stuk leuker en goedkoper.

We sloten de dag af met heerlijke seafood bij een hip restaurantje in Clarcks Quay. Daarna terug naar het hostel om ons iets chiquer aan te kleden voor nog een rooftop-cocktail. Nu bij the Lantarn met uitzicht op Marina Bay. Deze was duidelijk minder fancy en gek genoeg wel even duur. Uiteraard wel goed van het uitzicht genoten en daarna waren we eigenlijk gewoon doodop. Taxi naar het hostel gepakt en weer als een blok geslapen. Jacqueline moest de ochtend vroeg op het vliegveld zijn, ik pas later die dag. 's Morgens heb ik nog een rondje om Marina Bay gelopen en ben daarna in de Arabische wijk heerlijk Indisch rendang gelunched, en toen was ik er wel klaar voor: het vliegveld van Singapore! IJsjes gegeten, met de metro rondgegaan, de vlindertuin en zonnebloementuin bezocht. De extra uren die ik daar gereserveerd had vlogen (ook met behulp van de WiFi) voorbij. En toen dus op naar Auckland! Prima vluchten gehad en nu dus al een week hier. Ik update jullie zo snel mogelijk met foto's van Singapore en Auckland en een blog over hier. WiFi in het hostel was helaas niet gratis, in mijn nieuwe 'huis' vast wel. Spannend!

Kus van Susan

  • 20 Maart 2016 - 17:37

    Sara:

    wauw Suus! wat een omslag! en au-pair! goed bezig zeg, ook met dat schoonmaken ;-) hoe oud zijn die kids?
    dat er toch zoveel mensen op die markt afkomen! ;-)

  • 20 Maart 2016 - 17:42

    Sara:

    gelukkig, even getest of die m'n reactie wel ging plaatsen. dat lukt namelijk niet bij je vorige blog, vaag!!

  • 24 Maart 2016 - 20:06

    Ria:

    Hey suus.. mooie verhalen weer hoor. Net ook even je foto s op fb bekeken... nu razend benieuwd naar nieuw zeeland. .. alle details natuurlijk hoe waar wanneer.....haha

  • 21 Mei 2016 - 09:59

    Ria :

    Hey Suzy... word het niet eens tijd vöor een vervolg blogje... Ben onderweg naar Berlijn dus alle tijd en ging s ff kijken of ik niet wat hemist had ..... Natuurlijk zijn we "bij" via andere kanalen maar toch...Blogje is altijd leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 18714

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: