Modern Maleisië - Kuala Lumpur en Penang - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Susan Jong - WaarBenJij.nu Modern Maleisië - Kuala Lumpur en Penang - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Modern Maleisië - Kuala Lumpur en Penang

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

29 Februari 2016 | Maleisië, George Town

Hoi allemaal,

Mijn huid wordt bruiner en mijn haren blonder. Inmiddels ben ik alweer twee maanden op reis en zit het Azië-deel van deze trip er alweer bijna op. Tien dagen geleden vloog Corina naar huis en ik naar Maleisië en nog eens tien dagen en ik zit in het vliegtuig naar Nieuw Zeeland! Superleuk en superspannend allemaal, want dan moet ik dus echt een woonplaats en werk gaan vinden.
Maar tot die tijd nog van het mooie Maleisië genieten. Want wow! - wat is dit een prachtig en veelzijdig land. Maleisië is ook vochtiger dan welk land ik ook eerder bezocht heb, zweten dus.

Mijn reis hier begon in Kuala Lumpur, een grote stad waar ik eigenlijk verder niet echt een mening over heb. Ik vond het er niet bijzonder leuk, maar ook echt niet stom. In KL trok ik met twee Duitse vrienden op. Supergezellig! We hebben veel gewandeld, lekker gegeten en drankjes gedronken op ons geïmproviseerde dakterras en bij een heus 7-eleven straatconcert. Met Hans Hendrik ben ik de Petronas torens opgeweest, we hadden geluk! Het was een heldere dag en het uitzicht was prachtig. Helaas mochten we maar twintig minuten boven kijken en tien op de brug. Aan het einde van de middag dronken we koffie bij een echte hipsterkoffiezaak, terwijl wij op een overdekt terras zaten brak de eerste en enige tropische regenbui uit die ik deze reis heb gezien. Gelukkig liepen we er niet in, in tien seconden zouden we doorweekt zijn en onze apparaten kapot.
Mijn laatste dag KL vlogen Phil en Hans al naar de Filipijnen. Ik wilde een gratis wandeling over het onafhankelijkheidsplein doen. Die was eigenlijk vol, maar omdat ik zoveel moeite had gedaan om er op tijd te komen (een taxi gepakt), mocht ik nadat ik een beetje boos geworden was toch mee. Het was eigenlijk best saai, maar toch weer een ervaring.

Maleisië is, nog meer dan Thailand, een modern en welvarend land. Dus Starbucks, Mac Donalds, mensen in jeans met smartphones, veel auto's en iets hogere prijzen dan een ontwikkelingsland - maar wel best veilig en vrij goed geregeld allemaal! Al vinden veel medebackpackers het een reden om te klagen: niet authentiek, te toeristisch en te duur. Beetje gek, zij lopen thuis toch ook niet uit in kleding van een eeuw geleden met de hand te wassen? Eigenlijk superfijn die modernisatie en begrijpelijk dat Aziaten dat ook willen. Leve de vooruitgang!

Na KL ging ik met tram, bus en ferry naar Georgetown - Penang! Georgetown staat bekend om zijn straatkunst en eten, een prima plek voor mij dus. Ik verbleef in een heel fijn hostel, met watermeloen bij het ontbijt en warme douches die ook koud kunnen. Al snel ontmoette ik Max uit New York, een ciderbrouwer die ook een echte 'foodie' is. Samen hebben we de stad verkend en heerlijk Indiaas, Malay, dimsum en ijs met kidneybonen gegeten. De eerste avond was de laatste avond van het Chinees nieuwjaar. Dat werd uiteraard met een enorm vuurwerk afgesloten en met sinaasappelen in de zee smijten. Natuurlijk. Het vuurwerk werd volledig conform Europese wet- en regelgeving op nog geen twintig meter voor ons afgestoken en terwijl we doof werden voelde we soms een vonkje op onze arm. Hoewel modern, Maleisië blijft Azië.

Verder heb ik op Penang twee dagen gewandeld, pfoe wat was dat warm. Een dag in het national park naar Monkey Beach. Een relatief makkelijke wandeling, waar we een kleine krokodil en een ander reptiel zagen en natuurlijk wat aapjes. De dag erna deed ik alleen 'even' Penang Hill op en neer. Die heuvel heb ik geweten, vijf kilometer stijl naar boven en daarna natuurlijk weer naar beneden. In 2,5 uur gedaan - de locals waren onder de indruk! Sommige delen waren zo stijl dat ik ze naar beneden moest rennen. Tot drie dagen erna voelde ik lage rugspieren waarvan ik het bestaan tot dan toe nog niet wist. Er waren soms apen onderweg maar die vind ik eng als ze te dichtbij zijn. Het uitzicht was best wel mooi, helaas was het bewolkt. Terug had ik sowieso een Magnum verdient en daar heb ik echt heel erg van genoten.

Dit was wel even genoeg voor nu. Ik ga lekker eten en misschien vandaag nog foto's van Georgetown uploaden. Die van Langkawi staan al online, daar ga ik later over bloggen. Onlogische volgorde? Ja! Maar yolo, geniet van 29 februari - kan maar eens in de vier jaar!

Kusjes xxxxx

  • 29 Februari 2016 - 17:18

    Elly:

    Hoi Susan,

    Dat was weer een leuk verhaal, veel gezien van een drukke stad naar prachtige natuur. Heb je genoten van het vuurwerk, was het extra mooi??
    Bijzonder zo'n tropische regenbui, lijkt het op een wolkbreuk??
    Vanavond komt Dirk ik ga hem vragen naar de foto's.
    Geniet nog van de laatste dagen in Maleisië, Nieuw Zeeland is wat betreft cultuur volgens mij veel minder rijk.

    groetjes, dikke zoen van mama.

  • 03 Maart 2016 - 08:34

    Carla:

    Hee Suzeke,
    Wat fijn om een extra dag te mogen genieten van het mooie Maleisië.
    Nog even en dan begint er een ander avontuur in Nieuw Zeeland, spannend.
    Andere cultuur, andere mensen ontmoeten, werken en wonen.
    Veel plezier deze laatste dagen in Azië.
    Liefs uit Waarland.

  • 05 Maart 2016 - 23:10

    Sara:

    Hoi Suus!

    Het is nu 23:00 in Waarland en ik heb net foto's besteld van 2015 :). Heerlijke momenten kwamen er voorbij. Ik kwam op dit idee doordat ik vandaag op de Leliestraat 10 was, je moeder helpen en 4 koppen thee drinken (en die taai taai uit Hoogwoud is lekker zeg!!). Toen zagen we dat je bij Webprint korting kreeg nog alleen vandaag 5 maart! Eigenlijk wilde ik feesten in Schagen ofzo, maar Marleen en Corina deden liever wat anders. Jammer voor Hannah want die wilde wel graag lekker alleen de finale van Wie is de mol? kijken. Maar ik heb me gedeisd gehouden in de keuken.
    Van de extra dag heb ik genoten door lekker te chillen en spontaan even naar de bios te gaan.
    Ik ben heel benieuwd hoe het straks in Nieuw-Zeeland is!! Ik ga ook snel weer reageren op jouw mail.
    Klinkt alsof dat plein heel groot is? Tjsa.. het heeft 2 kanten, alles nog een beetje ouderwets heeft ook wel wat toch ;-). Heb je zelf ook sinaasappels gesmeten? Lijkt me tof. Ik wil nog een keer naar dat tomatenfeest. Ik zie die laatste wandeling inclusief magnum al helemaal voor me ;-). Als ik dat zo lees moet ik echt weer eens gaan sporten.

    Genietse!
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 18651

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: