Travelling Thailand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susan Jong - WaarBenJij.nu Travelling Thailand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Travelling Thailand

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

21 Februari 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi allemaal,

Jullie hebben inmiddels vast al vernomen dat ik in Thaiand niet met één, maar twee schagenezen aan het reizen was. In India besloot Siemon dat samen vakantie vieren leuker is dan mediteren en heeft zich daarom in Chiang Mai bij Corina en mij aangesloten. Supergezellig om met twee bekenden te reizen, Thailand voelde zo een beetje als thuis! Over Pai heb ik al verteld, en nu bog even over de rest van de reis.

Voordat Corina en ik op 4 februari met een disco-nachtbus naar Chiang Mai gingen waren we nog een dagje in Bangkok. We hebben bij al onze favo restaurantjes gegeten, een tempel met mooi uitzicht bezocht en lekker in het park gelezen. Net vakantie dus (:

Chiang Mai was een stuk groter dan dat we dachten. Een wandeling naar de stad kostte al snel 20 minuten, en eenmaal in de stad wisten we het ook niet echt te vinden. Bij gebrek aan betere plannen begon borreltijd die dag maar vroeg. Vlak voor het eten voegde Siemon zich bij ons. We hebben heerlijk rijst en springrolls bij Mr Kai gegeten en sloten de avond via de miss-verkiezing in de reggae-bar af.
De ochtend erna was er bloemencorso in de stad, we waren precies op tijd om de optocht te bekijken. Het was zoals veel Aziatische festiviteiten, voor hen iets heel bijzonders maar voor ons een beetje saai. De muziek stond luid en de winnende miss op de eerste kar. Wij hadden het wel gezien en brachten onze middag bij een kunstmatig aangelegde canyon door. Hier kon je heerlijk zwemmen en zonnen.

Daarna stond Pai op de planning. In eerste instantie voor drie dagen, maar de vijf die we uiteindelijk gebleven zijn vlogen voorbij. Pai is (voor mij) het paradijs. Overdag scooterden we over avontuurlijke weggetjes naar watervallen, een natuurlijke canyon, warmwaterbronnen, grotten en langs prachtige viewpoints. Na al dat avontuur verdienden we iedere avond wel een biertje of twee - die dronken we op de nachtmarkt onder het genot van al het eten dat we ons maar konden wensen. Op twee relaxdagen brunchten we bij OM café met jummie broodjes, heerlijke fruitshakes en carrotcake.
Pai is mijn nieuwe lieveling van Zuidoost Azië en verdiende daarom een eigen blog (de vorige blog).

Na deze week gingen we via Chiang Mai naar Chiang Rai. Wagenzieke ik vond de bergrit weer erg leuk! Chiang Rai is een plaats in het hoge noorden van Thailand en verrassend genoeg warmer dan Pai. In Chiang Rai sliepen we in Mercy hostel, een echte flashpackers plaats met een vijver (dit noemden ze een zwembad hahaha), regendouches, een keuken - supermooi!
Al vrij snel vonden we een plein waar savonds allemaal gele klaptafels en -stoelen worden neergezet. Daaromheen zijn kraampjes waar je springrolls, pad Thai en hotpots kunt bestellen. De 7-eleven was drie minuten lopen, drankjes konden we dus gemakkelijk zelf aanvullen. Op de kop van het plein was een podium waar duo's met gitaar aan het playbacken waren, tussendoor traden ladyboys op. Helemaal een topbestemming voor drie avonden Chiang Rai dus!

Uiteraard hebben we de beroemde witte tempel van Chiang Rai bezocht. Deze tempel is zo ongeveer de Sagrada Familia van Azië: een kunstproject wat nooit af komt en was zelfs voor de tempelmoeie Corina en ik supergaaf. Uit de vijvers rond de tempel steken grijpende handen en de tempel is van binnen prachtig en voor Aziatische begrippen shockerend beschilderd. Een buddha die op een doodshoofd zit, Harry Potter en een vliegtuig die de twin towers doorboort. Dit en nog veel meer zie je in deze tempel.
Na een veel te late lunch hadden we (shame on us), meer zin in relaxen dan de beroemde zwarte tempel. Corina en Siemon deden dat bij het 'zwembad', en ik in het kattencafé. Helaas vallen Aziaten de katten daar voornamelijk lastig, ze komen immers voor de selfies. Ik wilde eigenlijk snel weer weg, maar toen kwam nog een half uurtje een kleine Siamees op mijn schoot slapen. Helemaal zen kon ik daarna vertrekken.

De laatste dag Chiang Rai hebben we een kookcursus gedaan, of zeg maar gerust ervaring. De praatgrage Tik nam ons een volledige dag mee op sleeptouw. Eerst naar de markt waar we alles moesten ruiken, voelen en proeven. In de auto richting haar huis stopte ze minstens vijf keer om ons een mooi uitzicht, bloemetje of een marktstal te laten zien. Met de oren al van ons hoofd gekletst mochten we eerst rustig op de veranda bij haar huis in een prachtig groene omgeving een kopje thee drinken. Daarna kregen we een mooi schort aan en gingen we kruiden en bloemen in de tuin knippen. Wij voelden ons iets bezwaard de tuin leeg te knippen, maar werden hiertoe praktisch gedwongen.

De kookcursus zelf was precies wat je wilt met een kookcursus: met slechts ons drieën bij een echte local thuis koken. We mochten alles zelf voorbereiden en daarna ook op bereiden. De pittige curry bereiden was op eigen risico - hoestend door de pepers en op zoveel mogelijk afstand door het hoge vuur schreeuwde Tik steeds: roeren! of meer kokosmelk! of stop! naar mij en Siemon. Hoewel Tik het vegetarische dieet van Siemon en Corina echt niet kon begrijpen was het haar gelukt vier heerlijke gerechten te verzinnen. Ze bleef de hele dag benadrukken dat alles beter smaakt met kip en gamba's. Toen ik als omnivoor zei dat ik het perfect vond was ze iets meer gerustgesteld.
We maakten een rode curry met ananas, een pomelosalade met kokos en cashewnoten, roerbakgroenten met paddenstoel en tofu en uiteraard pad thai! Zo lekker, laat Cor en Siemon dit zeker voor je koken (; Met de grootste moeite aten we ongeveer de helft op, de andere helft kregen we mee om savonds in het hostel nogmaals van te genieten.
Op de weg terug stond een fotoshoot op de planning. Op verschillende locaties stopte Tik en liet ons de meest Aziatische posities 'just for fun' aannemen. Resultaat delen we na overleg slechts zeer beperkt. Na zes sessies waren wij wel klaar met de fun. Het balonnenfestival en de theevelden waar we langsreden waren overigens wel prachtig. Moe en voldaan waren we rond 18:00 terug bij het hostel. De dag erna stond de bus naar de laatste bestemming op de planning: Bangkok!

In Bangkok hebben we vooral veel gelopen, naar Chinatown en rondom Koh San en het Royal Palace. We hebben nog een keer de boot genomen en nog heel veel pad thai gegeten. Siemon ging woensdagochtend weg dus had ik nog een paar uurtjes alleen met Corina. Deze hebben we shoppend en op terrasjes doorgebracht. Veel te snel zat ik ineens weer alleen in de taxi naar het vliegveld. Heel gek om voor ik weet niet hoe lang niet met vrienden of familie op te trekken en het snelle afscheid overviel me dan ook wel even.
Het is echt weer even wennen om alleen te reizen, ik ben de hele tijd rusteloos en wil vanalles regelen. Hopelijk raak ik dat gevoel straks op de eilanden van noordwest Maleisië kwijt, waarnaartoe ik nu onderweg ben.

Kus van Susan

Oh ja, in de rusteloosheid kwam ik erachter dat een ticket naar een van mijn bucketlist bestemmingen rond mijn verjaardag het goedkoopste voor heel 2016 is. Een teken en dus geboekt! 23 jaar oud wordt ik dit jaar op Rarotonga, hoofdeiland de Cook Islands. Google maar even en wordt jaloers!

  • 21 Februari 2016 - 17:13

    Carla:

    He Suzeke.

    Ik heb weer genoten van je reisverhalen.
    En nu weer verder zonder Corine en Siemen op weg naar Maleisië.
    Wij zitten nu thuis op de bank een film te kijken, het is nu droog en het waait
    heel hard, niet echt avontuurlijk

  • 28 Februari 2016 - 09:03

    Ria:

    Alleen verder mischien. .. maar dat duurt nooit lang bij jou...wie alleen reist heeft altijd gezelschap. . Wacht met spanning op de vervolg avonturen

  • 28 Februari 2016 - 09:06

    Ria :

    Oh ja nu nog ff je foto s kijken op fb en dan ben ik weer helemaal bij...

  • 28 Februari 2016 - 16:01

    Sara:

    Oeh en lekker ik kan dus van wat van Cor en Siemon verwachten! :D

  • 28 Februari 2016 - 16:03

    Sara:

    Jep gegoogeld en jep jaloers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 18652

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: