Cambodjaanse dorpsbruiloft - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Jong - WaarBenJij.nu Cambodjaanse dorpsbruiloft - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Cambodjaanse dorpsbruiloft

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

04 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Hoi iedereen,

Na een jaar weggeweest ben ik zondagavond 17 januari weer naar Kep Gardens afgereisd. (Zie vorige blog) Dit keer niet met Irene, maar met een Vlaams echtpaar en met pas gepensioneerde docent Wim. Een gezellige club waarmee we meteen richting een Cambodjaanse bruiloft vertrokken.

Zoals veel bruiloften was deze gearrangeerd. De bruid keek heel verdrietig en was zich steeds aan het omkleden. Ze maakte geen elegante entrees, want het huis is een steile ladder op en af. De bruidegom zijn pak was veel te groot. Janine vertelde later dat ze misschien niet per se verdrietig is, maar vooral (ook) doodsbang. In Cambodja is voor het huwelijk experimenteren iets voor very naughty girls. In het onderwijs en thuis is over seks spreken nog echt taboe. Anderzijds is het, vooral bij een gearrangeerde bruiloft toch wel de bedoeling dat er zo snel mogelijk baby's komen.

Wij werden aan een aparte tafel gezet, de overgebleven stoelen werden snel door starende Cambodjanen opgevuld. De tafel werd volgezet met eten en warm bier. Gelukkig liepen er continue ijsmannetjes rond die je glas overvol met ijs stopten. Zodat het beetje bier wat erbij kon iets beter drinkbaar werd. Je doet er verstandig aan niet zomaar een slok te nemen en je glas continue gevuld te houden. Cambodjanen komen af en aan om te proosten, en samen een slok op het bruidspaar te nemen.

Toen begon de ceremonie. Muziek op zo hard als mogelijk, genre Khmer folk meets European disco. Op aftellen (waarna steeds de muziek nog even luider ging) werden verschillende rituelen uitgevoerd:

- Iets met een kaars aansteken,
- alle lagen van de taart aansnijden,
- alcoholvrije champagne open knallen (helaas mislukte deze),
- ouders een hapje taart voeren,
- ouders een glas champagne voeren,
- elkaar een glas champagne voeren,
- De kus: of zelfs drie! Linkerwang, rechterwang en voorhoofd!

Tussen ritueel een en twee werd het bruidspaar en de taart ondergespoten met vies draad uit spuitbussen die je bij ons op de kermis hebt. Echt heel romantisch allemaal dus en we werden heel jaloers.
Na de rituelen begon het dansen. Khmer dansen is niet mijn favoriete dans. Na een paar rondjes om de tafel lopen en met mijn polsen draaien ben ik met Wim de cirkel uit gevlucht voordat June mij kon grijpen. Gingen we weer lekker van lauw bier genieten.

De moeder van de bruid ging ondertussen de opbrengst van de bruiloft tellen. De hele berg dollars die in de woonkamer lag is desalniettemin waarschijnlijk niet genoeg om de kosten van het feest te dekken, laat staan dat het kersverse koppel wat geld krijgt. Veel Cambodjaanse families hebben na een bruiloft een schuld, maar zoals je hierboven las was het feest dat zeker waard!

Over mijn andere Kep Gardens avonturen postte ik vorige week al een blog. Ik vind het erg leuk dat jullie alles lezen/ zo meeleven!

Lieve groetjes,
Susan

  • 04 Februari 2016 - 14:39

    Dagmar:

    Gelukkig kan het bruidje terugkijken op een echt prinsessensprookje als ze 30 kinderen heeft gebaard.

  • 28 Februari 2016 - 08:48

    Ria:

    Hoi suusje catching up with your blogs... een mooie zondagochtend bezigheid. .hoe kom je op zo n bruiloft terecht. Is geen open inloop toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 18710

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: