Moving Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Susan Jong - WaarBenJij.nu Moving Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Moving Vietnam

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

06 Januari 2015 | Vietnam, Hoi An

Hoi allemaal,

Even een berichtje over mijn vakantie in Vietnam. Ik heb het hier prima naar mijn zin, het weer is nog steeds beter dan dat het zou moeten zijn en geniet van alle mooie en leuke dingen om mij heen.

Eerst nog even terug naar Cambodja, waar ik op mijn laatste dag een ochtend heb paard gereden. Een prachtige rit door velgroene rijstvelden, achter kuddes waterbuffels en langs kleine dorpjes.

Helaas was mijn paardje zo nerveuzig (en het tuig waarmee ik werkte niet echt optimaal) dat ik voornamelijk heb gestapt en maar af en toe een drafje durfde te pakken. We moesten een heel stuk over een weg zo breed als twee vrachtwagens, waar ook continue vrachtwagens elkaar passeerden. Niet echt relaxt met pony's die absoluut niet bom-proof waren.

Anyway, als ik erop terugkijk was het een heerlijke ochtend, die echt voorbij vloog. Ik vond het al erg leuk om die uren met een echte Cambodjaan rond te rijden en te praten over verschillen in gewoonte en cultuur. Ik heb de helft van de tijd over de relatieproblemen van de Cambo gids gepraat. De rest van de tijd verwonderde hij zich over het feit dat ik op een slaapzaal met jongens slaap. En over het feit dat die mij niets aandoen of bestelen...

En toen dus met het vliegtuig naar Da Lat, Vietnam - hier verbleef ik in het overweldigend gastvrije family hostel. Moeder propt je de hele dag vol met eten, zussen zijn lief en betrokken. Het was de eerste dagen erg rustig en ik kon van drie matrassen op de slaapziekte genieten.

In Da Lat heb ik een dag canyoning gedaan. Je volgt dan een rivier lopend, springend, abseilen en glijdend. Al mijn jaren in de wildwaterbaan van Centerparcs waren erg handig. Het abseilen was heel erg leuk en soms heel spannend. Ik heb van een elf meter hoge klif gesprongen en de lunch was superlekker en uiteraard voedzaam voor onze hongerige magen. Over het algemeen ging het goed maar ben een paar keer, handig als ik ben, uitgegleden en gevallen. Perfect dus dat ik na een paar dagen naar Hoi An zou vertrekken, waar ik al op de planning had staan vrij weinig te doen.

Ook ben ik een dag achterop de motor van een easy rider de omgeving van Da Lat gaan verkennen. Het weer was zo lekker dat ik bijna zonder jas op pad kon gaan, we zijn onder andere bij een koffieplantages gestopt. Daar heb ik een sterke kop koffie gedronken, die eerst bij een kwezel uitgepoept was. We hebben een prachtige waterval bezocht en de dag eindigde bij het sprookjesachtige Crazy House, superleuk om lekker doorheen te wandelen - zie foto's op Facebook.

Na vier nachten Da Lat vloog ik naar Hoi An, waar ik ruim een week gebleven ben.
Wat heb ik daar gedaan: blauwe plekken erger laten maken door een blinde masseuse, lekker ronddwalen door de mooie straatjes van het centrum, in de regen oud en nieuw vieren, motorrijden met Jay over de Hai Van Pass, naar het strand, souvenirs shoppen, Wagu-steak eten bij Cargo, herstellen van mijn blauwe plekken, in stilte veel kopjes koffie bij Reaching Out drinken, jurken op maat laten maken, live-changing taco's eten, nog meer ronddwalen, vier heerlijke recepten koken tijdens een kookcursus en nog meer lekker eten eten.

De leukste dag was dat ik achterop bij Jay en met een Duits stel, een Nederlandse en Britse jongen de Hai Van Pass weer ging rijden. De andere kant op dan afgelopen zomer en iets ander weer, maar weer een supergave dag. Ik kan er (zoals over veel dingen) wel van alles over zeggen, maar foto's vertellen vaak het verhaal zelf al.

Ik heb twee jurken laten maken en heel veel andere leuke souverniers gekocht. Dat wordt nu allemaal in een grote doos naar Nederland gevlogen en komt eind januari thuis. Spannend, ik duim ervoor dat alles heel aankomt.

Nu dus in de stilstaande bus naar Hue. Begin me na een half uur toch wel af te vragen of die überhaupt gaat rijden. Hoop het wel, kijk uit naar een herhaling van het lekkere Indiaase diner dat ik daar afgelopen zomer nuttigde.

I'll keep you posted!

Liefs van Susan

  • 06 Januari 2015 - 18:54

    Elly:

    Susan,

    Wat klinkt het toch allemaal mooi, wat een avonturen, leuke uitstapjes, prachtige natuur. Ik heb samen met Sara jouw foto's bekeken, van het paardrijden, grazy house, de afdaling van de waterval enz. Hele leuke foto's van de kinderen in de klas en met de boeken!
    Vanmiddag was ik niet thuis toen jouw sms binnen kwam, ik was wandelen met tante Crista. Misschien morgenmiddag, stuur maar een berichtje.
    Wat wil je eten als je zaterdag thuis bent???

    groetjes en een kus van mama

  • 06 Januari 2015 - 22:46

    Ria:

    wat een supertijd heb je weer..
    beetje jaloers ...

  • 10 Januari 2015 - 10:00

    Marleen:

    Wat leuk toch elke keer weer om te lezen! Wat maak je veel mee!

  • 10 Januari 2015 - 14:30

    Carla:

    He Suzeke,

    Mooie avonturen en prachtige natuur, heerlijk hoor,
    nog een weekje vakantie vieren en dan weer terug naar het op dit moment winderige Waarland
    het is nu iets minder stormachtig, vanochtend was het buffelen tegen wind in.
    Het weer zal je zeker niet missen, mss ons een beetje, tot over een week,


    liefs uit Waarland


  • 21 Januari 2015 - 16:28

    Sara:

    Suuuus ik moest er nog twee lezen joh! Dus dat zit ik nu, in de UvA bieb maar even te doen (geen concentratie meer). Live changing taco's???
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 18708

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: