Laatste week Cambodja - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Susan Jong - WaarBenJij.nu Laatste week Cambodja - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Susan Jong - WaarBenJij.nu

Laatste week Cambodja

Door: Susan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Susan

26 December 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

Hoi allemaal,

Op het moment zit ik een bus kaaspringles van vier dollar op te eten die ik met mijn creditcard moest betalen. Ik had megaveel honger en je kunt waar ik ben niet met dollars betalen: ik ben op het vliegveld in Vietnam. Over een half uur vertrekt mijn vliegtuig naar Dalat. Dan gaat mijn reis in Vietnam echt beginnen.

Vanmorgen ben ik samen met Emily uit Den Haag van Siem Reap naar Ho Chi Minh gevlogen. We hadden elkaar gisteravond in de Angkor What?! Bar ontmoet, en kwamen erachter dat we gezellig dezelfde vlucht hadden. Op HCM airport moest ik uitchecken en weer inchecken, heel handig allemaal. Vooral omdat ik daarna weer bijna uit moest checken, zakmesje vergeten uit mijn kleine rugtas te halen. Geen paniek Ria, die vliegt nu in een apart doosje naar Dalat. Pluspuntje voor Vietnam Airlines.

Maar terug naar het onderwerp: de laatste dagen in Cambodja. Ik ben deze dagen in Battambang en in Siem Reap geweest. Samen met Mirthe en Sara (die ook een bemore stage liepen) ging ik met een lokale bus via Phnom Penh naar Battambang. Op het eerste stukje werd ik bijna helemaal wagenziek. Eigen schuld: ik kon niet stoppen met lezen in Het Verloren Symbool van Dan Brown. Martine, ik moet nu Bernini en Inferno nog. Ze zijn goed hoor...

Tussen de ritten door kon ik even bijkomen met cola en chips. De rit daarna ging een stuk beter, er stonden Cambodjaanse horrorfilms op, er zaten ook honden in de bus en de bus stopte in elk Cambodjaans gehucht. We waren dus flink voor de gek gehouden: 10 dollar voor deze rit? We hebben vast voor de hele bus betaald. Wel een mooie ervaring, vooral toen 30 minuten voor Battambang de motor oververhit raakte. Dat betekent in Cambodja rustig aan de kant van de weg wachten tot hij is afgekoeld.

Maar Battambang was het zeker waard. 's Avonds laat wat gegeten in een eetcafé wat door mensen met een beperking wordt gerund. Daarna biertjes bij mijn hostel gedronken. De volgende morgen ben ik gaan ontbijten bij een superleuk koffiezaakje, die om zijn bananenbrood bekend staat. Na mijn heerlijke omelet wilde ik die dus wel met een kopje koffie proberen, maar hij was er niet. Na even lief lachen gingen ze hem voor me maken, ik ging even rondlopen en winkelen.

Battambang is een klein stadje waar met veel gallerietjes en leuke plekken om te eten en wat te drinken. Perfect voor mij dus. Ik had een nieuwe lange broek gekocht en nog een cadeautje voor iemand thuis. Daarna terug voor mijn bananenbrood, helaas hadden ze de oven voor mij iets te heet gezet denk ik. Het brood was best wel droog - zelf thuis maar weer maken.

In de middag met Sara en Mirthe met de bamboetrein geweest. Dat is een platvormpje van bamboe en dan ga je heen en weer over een spoortje. Ik vond het leuk. Het was lekker buiten, wind om je gezicht en het ging niet sloom. Er zaten allemaal hobbels en kronkelingen in het spoor en soms moest je wachten omdat er iemand in tegengestelde richting kwam. Dan moest de trein op en af het spoor getild worden. Praktisch.

Daarna gingen we naar de vleermuisgrot. Daar zijn we eerst een heuvel opgelopen om zonsondergang en een mooi uitzicht te zien. Beneden aan de heuvel was de grot, en met zonsondergang komen dan miljoenen vleermuizen in een zwerm daaruit vliegen. Supercool om te zien.

's Avonds heb ik mijn duurste diner ooit in Cambodja genoten. Bij Jaam Bai ging ik cocktails drinken en tapas eten. Samengevat: too good to share. Aubergine-paddestoel dumplings, broodjes varkensbuik, margarita's... Ik heb een foto van de cocktailkaart gemaakt en was echt onwijs gelukkig deze avond. Nog steeds als ik eraan terugdenk.

De dag erna zijn we met de boot naar Siem Reap gegaan. Dat duurde negen uur, het was eerst erg koud maar ging daarna beter. We gingen door rivieren, vissersdorpjes en op het eind over het Tonle Sap meer. Met muziek in mijn oren genoot ik ervan op deze manier de omgeving te verkennen.

Van nu ging ik lekker mijn eigen weg. Ik zat in het Siem Reap Hostel en ontmoette op mijn dorm al snel wat jongens om gezellig in de stad mee te eten. Daarna ging ik in het hostel waar Matt (mijn tourguide in Vietnam) werkt gezellig biertjes drinken, leuk om een bekende in Azië tegen te komen. De avond eindigde in de Angkor What?! Bar.

De dag erna ging ik voor het echte werk, na het ontbijt (11.00 uur) ging ik op een fietsje naar tempelpark Angkor Wat toe. Wat een indrukwekkend gevoel als je vanuit het niets de beroemde tempel uit de bomen ziet verschijnen. Ik heb ruim twee uur hier rondgedwaald en gezeten om alles in me op te nemen. Daarna ging ik naar Bayon, een tempel met veel gezichten. Letterlijk, zowel in de stenen als qua drukte. Ik ben hier niet zo heel lang gebleven, werd ook wel moe en moest nog terug fietsen. Na een ommetje door de bossen van het tempelcomplex ging ik weer terug naar Siem Reap, waar ik met Sara en Mirthe als laatste avondmaal samen heerlijk pizza heb gegeten.

De volgende twee dagen ging ik weer 's middags naar Angkor Wat. Ik hing voornamelijk bij Ta Phrom (Indiana Jones tempel) rond, die met die bomen. De derde dag had ik met Pax, een Nederlandse/ Hong Kongse jongen die in China woont. We hadden een scooter gehuurd en gingen naar wat tempels om gave foto's te maken. Het leukste was dat we een tempel ingingen die in onderhoud was. Spannende trapjes en hekken door, Angkor Wat is een grote speeltuin.

We wilden zonsondergang kijken in de Angkor Wat tempel, maar omdat Pax een hemd aan had kwamen we er niet in. We gingen toen maar lekker naar het hostel. Opfrissen voor het kerstdiner. Met een kleine groep zijn we eerst op de markt hapjes gaan eten: slang en spin. Daarna in een groot Khmer restaurant (zag eruit als vreetschuur) van alles was besteld, superleuk en het meeste was heel erg lekker. De kikker zat wat weinig vlees aan en de aal was gratig... Ondanks de gezelligheid en de vele lichtjes in Siem Reap had ik niet echt een kerstgevoel, daar zijn toch minstens vuile borden, limonade en het gezelschap van Dirk, de andere koks en Joyce of Niels voor nodig.

Dit alles in combinatie met avonden biertjes drinken bij Matt en soms daarna in Pub Street maakte Siem Reap een gedenkwaardige plek om mijn periode af te sluiten. Hoewel ik veel zin heb in Vietnam was het wel even raar om weg te gaan.

De volgende blog komt dus uit Vietnam! Dan zal ik ook nog wat over de buitenrit die ik in en om Siem Reap gemaakt heb vertellen.

Liefs vanuit Dalat

  • 30 December 2014 - 12:36

    Sara:

    Haha gelukkig maar van het zakmes. Ik ga nog even al je foto's bekijken en je mailen! Ik dacht even dat Siem een persoon was, dat je samen met Emily en Siem gevlogen was ;). Heerlijke verhalen weer haha. Krijg echt zin om zelf ergens heen te gaan, lekker op reis... krijg ook helemaal trek. Vooral die aubergine aangezien ik dat bijna nooit eet omdat niemand dat hier wil. Gelukkig heb ik dit weekend al 2 keer pizza gegeten :). Hoe smaakt slang???
    Dikke kus vanuit Waarland

  • 01 Januari 2015 - 09:22

    Carla:

    He Suzeke

    Allereest wil ik je ook namens Dirk en Anne een heel mooi 2015 toewensen.

    Gezellig om je reisverslag weer te lezen, ik kijk er naar uit om je weer te zien en je foto's en verhalen te horen.

    Het is zo grappig om te lezen dat je zo gelukkig bent na het eten en drinken bij Jaam Bai
    het zijn de kleine dingen die het doen.
    Wij wensen je nog veel reis-eet en drinkplezier in Vietnam

    Liefs uit Waarland





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hoi allemaal, Ik ben Susan, een 21-jarige student geschiedenis, een stads meisje die in een dorp woont, een vaste klant bij Spagheterria, ongemotiveerde sporter, gek op Tony's chocolade en witlof én sinds een paar jaar behoorlijk reisverslaafd. Sinds ik 18 jaar oud ben spaar ik geld om jaarlijks een verre reis te maken. Om het drukke studiejaar door te komen probeer ik tussendoor nog één of meerdere citytrips te maken. Mijn landen- en steden lijstje is tot nu toe al ontzettend mooi: Costa Rica, Granada, Bocas Del Toro, Marokko, België, Dublin, Berlijn, Parijs, Laos en Vietnam. Hoe meer ik reis, hoe meer ik besef dat er zoveel meer te zien is. Mijn volgende reis gaat naar Oeganda, waar ik behalve gorilla's ga spotten en ga raften, twee maanden met Congolese vluchtelingen in de slums van Kampala ga werken. Een mooie reis om te beginnen met bloggen, Veel leesplezier. Liefs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 18711

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 27 April 2017

Nieuw Zeeland

29 December 2015 - 01 April 2017

Wereldreis!

24 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

ZO Azië 2

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Edinburgh

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Laos en Vietnam

12 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Berlijn

27 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Dublin

03 Augustus 2013 - 07 Augustus 2013

Parijs

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Marokko

17 Juni 2013 - 21 Juni 2013

België

14 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Costa Rica

Landen bezocht: